søndag 10. juni 2012

Kefirkake






Dette ser kansje ut som en kjedelig skuffekake, men den er stappfull av smak, saftig og søt. Den finnes ikke tørr slik som mange skuffekaker kan være. Det er noe med kombinasjonen kefir og kanel som gjør at jeg MÅ HA, BARE MÅ HA......Kaken holder seg i pose eller i tett kakeboks noen dager.

NB! dette er ingen slankekake eller på noen måte en sunn kake. Det er så mye sukker i den at av økonomiske grunner så bruker jeg ikke sukrin eller xylosweet, det blir bare for dyrt synest jeg.

Men....den er glutenfri



200 gr smør
1 liter kulturmelk (som på bildet)
8 dl sukker (ja det stemmer...)
4 ts natron
12 dl glutenfritt fint mel eller hvetemel
3 ts kanel


Sett bakerovnen på 175 gr.

Start med å smelte smøret.


Hell kulturmelk i en stor bolle. Ha i natron, og la dette svelle et par minutter.





Ha så i sukker og  kanel. Rør godt




Ha i det smeltede smøret og sikt i mel




Dette måtte jeg bare ta et bilde av. Her ser dere grunnen til å sikte melet. Dette er det som ligger igjen i sikten etter 12 dl glutenfritt mel. Hva den klumpen er vet jeg ikke men den kom ut av pakken med mel...



Kle en langpanne med papir. Er det vanskelig å få papiret til å ligge i ro, kan du ha litt vann eller olje under



Tøm røren i. Den er ganske flytende




Stek kaken nederst i omnen i ca 40 min. Min gamle ovn brukte 50 min, så her må du følge med på slutten. Stikk en tynn strikkepinne i kaken, om det henger igjen deig på den må kaken stå litt til



Avkjøl før du deler den opp, og dryss gjerne melis på toppen. Kan også være morsomt å stikke ut kakestykkene med pepperkakeformer ?



7 kommentarer:

  1. Heisann! Er det noe problem å bruke kefir istedet for kulturmelk? Hva er egentlig forskjellen?

    SvarSlett
  2. Heia. Ærlig talt så vet jeg ikke forskjellen. Kefir har jeg ikke smakt. Hjemmefra er jeg vant til å kalle kulturmelken for kefir og det er alltid den vi har brukt, den mørkeblå kartongen med tykk melk.

    SvarSlett
  3. Hei. Hvordan er denne kaka å fryse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg vil tro det skal gå bra, den holder seg iallefall godt i tett eske/isboks ol, bruker å lage den ofte når vi skal på fjell, hytte, camping ol for den er så holdbar 👍🏻

      Slett
  4. Hei! Jeg har brukt denne oppskriften flere ganger, og fått fantastiske resultater. Den blir så utrolig saftig og god på smak! Jeg har pleid å bruke Fin Semper Mix når jeg har laget den, men kan jeg bruke andre glutenfrie meltyper også?

    SvarSlett
  5. Hvor stor panne skal jeg bruke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg bruker den langpannen som følger med komfyren. Om du ev bruker en litt mindre vil du bare få en litt høyere kake, du må sikkert steke den noen minutter lenger ☺️

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...