onsdag 22. august 2012

Fruktsuppe

Det er så rart, PLUTSELIG får jeg så lyst på enkelte ting, selv om jeg hverken kan lage det eller har smakt det på mange år. Denne gangen fikk jeg så vanvittig lyst på hjemmelaget fruktsuppe eller sviskesuppe om du vil. Da er det bare å grave i kjøkkenskapene og håpe en har det som trengs, for i morgen er det for sent....da har jeg lyst på noe annet.....









Jeg brukte:
1 liter kaldt vann
ca 20 svisker uten sten
ca 10 tørkede aprikoser
4 ss rosiner
2 ss gojibær
1 eple, kan gjerne være av det sure slaget, supper blir søt nok uansett, så jeg brukte et knallgrønt granny smith
2 ss xylitol, sukrin eller sukker
1 glass kaldt vann og ca 2 toppa ts potetmel



Skjer eplet i biter, ha de i en panne sammen med svisker, aprikoser og gojibær og selvsagt vann.
La det koke 5-6 min, før du har i xylitol (sukker)



La suppen koke ca 10 min før du smæsjer sviskene og aprikosene. Jobb bare på bunnen, så eplebitene holder fasongen. Fortsett å koke mens du lager et glass vann med potetmel i, rør godt og tilsett litt etter litt blandingen i suppen. Her bestemmer du selv hvor tykk suppen skal være, vil du ha tynn suppe har du mindre potetmel i. Jeg liker slike supper litt fyldige, så jeg brukte nesten hele glasset.



Jeg liker også også at rosinene skal vise igjen litt og har de ikke i før helt til slutt. Du kan nok bruke stavmikser om du vil ha suppen helt glatt, uten "klumper"



Gammeldags suppe med innslag av litt mer moderne (gojibær)





Nesten enda bedre kald med ekte kremfløte på mmmmmmmmmmmm.

2 kommentarer:

  1. Hei, og takk for fin og enkel oppskrift :) Ja..nå fikk jeg også lyst på god gammeldags fruktsuppe! Brukte bare aprikoser, svisker og rosiner. Det var det jeg hadde i skapet :)
    Ha en finfin søndag.
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  2. Så hyggelig. Spesielt godt nå på høsten :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...