fredag 6. desember 2013

Tykkelefser




Tykkelefser, eller hardinger eller hva det nå heter.
Det er ikke så vanskelig som en skulle tro.

Denne oppskriften har jeg rett og slett funnet opp selv ved å se på andre oppskrifter og plukke ut og regulere menger på ingrediensene, ekstra morsomt det når resultatet blir så bra :)


1 kg fin semper
150 gr sukker
200 gr lys sirup
1/2 ts natron
2 ss hornsalt
3 dl kulturmelk
2 dl seterrømme
185 mykt meierismør
1 ts kardemomme
2 store ts vaniljesukker (bruker helst den med ekte vanilje i)



Jeg glemte å ta bilde av deigen underveis, men slik gjør du:

Bland kulturmelk, rømme og natron.
Fyll på med ganske mykt smør, sikt i melet og ha i resten av ingrediensene. Rør godt sammen og sett deigen i kjøleskapet. Jeg gjør det enkelt og har deigen i en plastpose. Om deigen føles klissete har ikke det noe å si, den "setter" seg i kjøleskapet. Der kan den ligge i timesvis til det passer for deg, men minst en halv time.





Sett på bakerovnen på 220 gr eller varm steketakken på middels varme.

Bruk mel når du kjevler ut, jeg synest det er greit å bruke silikonunderlag og plast eller silikonkjevle. Begge deler har jeg kjøpt ganske billig på europris faktisk.

Lag lefsene så tykke du vil, jeg liker de best når de ikke er så veldig tykke. Legg gjerne på en mal å skjere rundt eller du kan prøve å kjevle runde leiver selv.




Du ser kanskje litt av avskjeret her hvor tykke jeg har de.




Om du  ikke steker etterhvert kan du legge lefsene til side med matpapir mellom




Jeg syns absolutt lefsene blir best når jeg steker de i bakeovnen, da får de så fin og glatt overflate og jeg slipper rotet det er med å dra frem takken.




Stek lefsene midt i ovnen på 220 gr i 7-10 min. I min ovn er det akkurat passe med 7 min.
Legg de i lag i et kjøkkenhåndkle og avkjøl de.




Når lefsene er kalde smører du de med det du liker. Her er en variant med sukker, smør og kanel og en variant med melis, smør og vaniljesukker. Lefsen til høgre i bildet er stekt på takke, så da ser du forskjellen på bildet over.




Disse er gode dagen etter om du oppbevarer dem i en plastpose, og de er også supre å fryse. Legg de bare på et fat for tining, dette går ikke lenge. Nyt




3 kommentarer:

  1. Denne skal prøves, ser spennende ut :)

    SvarSlett
  2. Er det 1 kilo eller 1 pk Semper ( 1/2 kg )det er snakk om ?

    SvarSlett
    Svar
    1. På den oppskriften er det 1 kg (2 pk) semper. Jeg laget i går og laget halv oppskrift, 1 pk semper og fikk 8 rundinger, altså 4 lefser til sammen. Anbefaler deg å steke 1 først for å finne tykkelsen du liker, de hever ganske mye i ovnen

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...