søndag 31. mai 2015

Pizzabunn




Dette er pizzadeigen jeg har kommet frem til og bruker hver gang jeg lager pizza.

Pizzadeig er gjærdeig, og den som har vært bort i glutenfri gjærdeig vet den er annerledes både i konsistens og smak. Det vil jeg påstå er en vanesak. Så dette er en variant. Det er lurt å ha krydder i deigen, det tar bort litt av den "glutenfrie" smaken :)



75 gr jyttemel (blå pakke)
375 gr fin semper
1/2 pk blå tørrgjær
1 ts salt
1 ss fiberhusk
2-3 ss tørket oregano
1 dl olivenolje
4 dl varmt vann


Sett bollen på vekta og fyll opp med ingredienser. Alt sammen skal i samtidig. 

Veldig lurt å ta på engangshansker, ha godt med olivenolje på hanskene og rør godt.




Deigen skal være veldig klissete. IKKE ha mer mel i !!!




Legg plast over (jeg gjør det enkelt og bruker bare en brødpose) med håndduk over. Hev i ca 30 min på lunt sted.

Sett bakerovnen på 225 gr




Deigen hever ganske mye...




Ny engangshanske med olje på, trykk deigen utover bakepapirkledd langpanne. Du kan lage rund eller firkantet pizza selvsagt. Lager du rund har du nok til 2 pizzaer på denne deigen.

Det er ikke nødvendig med kjevle, men om du vil bruke det, anbefaler jeg et lite, med masse olje på, som du kan kjevle med rett på platen. Deigen er vanskelig å flytte underveis.




Som oftest vil jeg ikke ha så tykk pizza, så da blir det litt deig til overs




Ha på det fyllet du liker. Her er det kjøttdeig med bacon, norvegia, og fersk mozzarella.

Ofte bruker vi peppes saus med ost, mozzarella, bacon, skinke, pepperoni ol


Stek midt i ovnen på 225 gr i ca 20-25 min

Det er lurt å la pizzaen hvile litt når den er ferdig, Da "setter" den seg litt.





1 kommentar:

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...