torsdag 18. oktober 2012

Glutenfritt havremel

Glutenfritt havremel er superenkelt å lage selv, dersom du har en kjøkkenmaskin. Jeg er så glad i kjøkkenmaskinen min, kan bruke den flere ganger på en dag. Den er så kraftig at jeg kan både knuse nøtter og frosne bær i den. Husker at når jeg kjøpte den, så sto det mellom en billigere men svakere modell, men jeg har absolutt ikke angret på at jeg brukte litt mer penger på akkurat denne :)
 
Havremel bruker jeg bla i brød, rundstykker, vafler, pannekaker, lapper, grøt  med mye mer....
(inneholder bla kalsium, folat, magnesium, jern og gir liten effekt på blodsukkeret (lav GI )    )
 
For å lage havremel trenger du rett og slett HAVREGRYN. Om det skal være glutenfritt bruker du glutenfrie havregryn !!
 
 
Putt havregryn i kjøkkenmaskinen og fyr løs. Det tar bare noen minutter så har du mel.
 
 


Bildene ble fryktelig mørke, men du ser vel meningen. Kansje jeg skal ta bilder på dagtid neste gang jeg lager.



Jeg lager gjerne en del når jeg først holder på, og oppbevarer det i tett beholder.


6 kommentarer:

  1. Hei, bruker du store havregryn til dette? Har du gjort deg noen erfaringer om det er bedre å bruke store vs lettkokte? Mvh Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Vil tro det går for det samme, men husk at lettkokte havregryn ikke er glutenfrie, havre er i utgangspunktet glutenfritt men blir produsert i samme fabrikker som annet mel, derfor kan de være "smittet" av gluten, kjøper du glutenfri havregryn er du trygg 👍🏻

      Slett
  2. Hei. Jeg lurer på hvordan kjøkkenmasin du har? Og hvorfor male havregryn til mel? Sveller ikke grynene og henger sammen av seg selv i bakeprosessen? Mvh Elisabeth Otter Fjeld 😊

    SvarSlett
  3. Hei, på bildet er det tefal fra Jamie Oliver, np har jeg foodprosessoren som hører til kenwood major maskinen min. Du kan bruke den kjøkkenmaskinen du vil så lenge den har kniver i bunnen. Når du feks skal bake flatbrød som skal være nesten gjennomsiktig tynne vil jeg tro det ikke går så bra med hele havregryn. Å lage shake blir mye lettere med mel og ikke gryn, i enkelte sammenhenger blir grynene bare for store. Mel har andre egenskaper enn hele gryn. Håper dette ga deg litt svar på spørsmålet. Mvh Elisabeth

    SvarSlett
  4. Tusen takk, det gjorde det😊God helg!Mvh Elisabeth

    SvarSlett
  5. Har du oppskrift på glutenfritt brød uten hvetemel?

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...