lørdag 22. november 2014

Lavkarbo Brente Mandler



Lavkarbo brente mandler, jeg har brukt min vanlige oppskrift som inneholder melis og byttet ut det med tagatesse.  Oppskriften har vert hemmelig i flere år, og er inspirert av en tur vi hadde til et torg i Tyskland, der vi kjøpte brente mandler med krydder. Det er noe helt annet enn bare karamellisert sukker.

Etter mye prøving og feiling, kom jeg frem til 5 krydder som fungerte supert.

Du trenger:

3 dl mandler
2 dl tagatesse
1/2 dl vann
2 ts bakepulver

en halv ts kanel
en halv ts allehånde
en halv ts ingefær
en halv ts kardemomme
1 ts vaniljepulver (ikke vaniljesukker, men tørket frø fra vaniljestang) eller frøene fra 1 fersk
vaniljestang

Ps: på bildene du ser her er det halv oppskrift, men det er like greit å lage både full og dobbel oppskrift her :)


Du tar alle ingrediensene i en stekepanne, bland de med en tresleiv og rør til vannet er fordampet på svak varme. Min ovn går til 9, så her bruker jeg 6 først og så senker jeg til både 5 og 4 etterhvert.







Her ser du før det begynner å koke





Her er jeg ca halveis.  Viktig å røre hele tiden så det ikke brenner seg. Først når tagatessen begynner å karamellisere seg er mandlene ferdig.





Legg mandlene over på et bakepapir smurt inn med litt nøytral olje. Plukk de fra hverandre med gaffel, og la de avkjøle.

Oppbevar de i posem boks, glass eller det du vil. Brente mandler har lang holdbarhet.





Enkleste måten å vaske pannen på er å ta vann i pannen og "koke" den ut.



4 kommentarer:

  1. Hei. Synes det hørtes ut som myye tagatesse ift andre oppskrifter. Vil bare høre om det stemmer før jeg setter igang ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Nei, det stemmer. 2 dl. Men du kan sikkert bruke 1 1/2 også 😉

      Slett
  2. Lyst til å prøve! Blir de helt sprø og harde, slik vanlige brente mandler blir?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.Jeg oppdaget nå at kommentaren min ikke har blitt lagt ut, kan vær fordi jeg prøvde å gjøre det på tlf ? Men her kommer en ny, om enn veldig sent.... JA, de blir sprø og harde som vanlige brente mandler :) Kjempegode. Høykarbo folkene her i huset synest de var bedre enn vanlige ;)

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...