fredag 13. april 2012

Knekkebrød med goji

En variant knekkebrød der jeg har tatt utgangspunkt i DENNE oppskriften. Det kan se ut som en litt vanskelig oppskrift med mange forskjellige ingredienser som en vanligvis ikke har i skapene, men har du først goji, linfrø, bokhvete, agave ol er oppskriften "super" enkel. Og disse spesielle ingrediensene kommer mer og mer inn i hverdagen vår, og vil begynne å bli mer naturlig for oss, og da blir det like selvsagt å ha gojibær i skapet som rosiner.




Her kommer oppskriften på super knekkebørd med gojibær.

1 dl glutenfrie havregryn
0,5 dl havremel (kjøp ferdig eller knus havregryn til mel i en kjøkkenmaskin)
0,5 dl knuste linfrø
0,5 dl hele linfrø
0,5 dl solsikkekjerner
0,5 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
0,5 dl hel bokhvete
1 stor neve mandler, hakkede
2 dl bløtlagde chiafrø
2-4 ss bløtlagde gojibær (går sikkert fint an å bruke tørre bær også)
1 ss fiberhusk
vann til passe tjukkelse
god klype salt
en god sprut agave nektar, jeg liker denne best:



I kjøleskapet har jeg som regel stående gojibær og chiafrø. Da er det lett tilgjengelig når jeg skal bake, lage smoothie osv. (jeg må ha slike ting enkelt, ellers blir det ikke brukt)



Bland alle de tørre ingrediensene. Hakk gojibær i litt mindre biter.


Bland alle de tørre ingrediensene, ha i goji, chia og vann til passe tjukkelse. La det svelle noen minutter og etterfyll med mer vann dersom det trengs.



Smør en plate med rapsolje.


Smør blandingen utover platen.


Strø med sesamfrø


Sett platen midt i ovnen, ca 100 gr. Etter 10 min, tar du platen ut og ruter opp i passelige biter. Sett platen tilbake i ovnen og la den stå der 2-3 timer. Bytt på å ha døren på gløtt og igjen. Denne gangen tok det veelig lang tid å tørke knekkebrødene, men jeg slo av ovnen på natten, lot knekkebrødene stå i med igjen dør. På morgonen var de supre og sprø.




2 kommentarer:

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...