onsdag 25. januar 2012

Knekkebrød

Knekkebrød


Disse knekkebrødene har jeg funnet på oppskriften selv og har blitt en favoritt.
1 dl GF havregryn aller vanlige havregryn
0,5 dl grov GF mix eller annet grovt mel
0,5 dl hele linfrø
1 dl knuste linfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
4-5-6 ss bløtlagde chiafrø
ca 1,5 ss fiberhusk
2 store never hakkede mandler
go klype himalayasalt
vann til passe tykkelse

Bland alt sammen i en bolle, du kan nok bruke de frø og nøttetypene som du vil, dette blir jo smak og behag.
La røren stå å svelle litt, fiberhusken vil binde det hele sammen og gjøre massen hardere. Rør rundt og tilsett mer vann. La det svelle enda mer. Dette gjør jeg 3-4 ganger. Konsistensen skal til slutt bli tykk grøt.





Kle en langpanne med bakepapir og smør bakepapiret med feks rapsolje, den er smaksnøytral. Jeg liker at knekkebrødene er litt tykke, så jeg bruker hele denne oppskriften på 1 plate, du kan selvsagt dele den på 2 plater.





Stek midt i omnen på 150 gr. Etter ca 10 min tar jeg de ut og ruter opp med en kniv, da er det lettere å brekke de opp etterpå. Jeg vil tørke de mest mulig så de blir sprø, så jeg bruker lav varme og lang steketid. Tror jeg denne gangen brukte ca 2 timer. Jeg skjekker innimellom og setter døren opp også avogtil for å slippe ut fuktighet.





Når jeg synest de er ferdige tar jeg de ut og brekker de opp og snur de på platen og tørker de videre 10-15 min til med open dør
Slik blir mine knekkebrød. Skikkelig grove og fulle av næring. Mitt favorittpålegg for tiden er cocosolje som smør, cottage cheese og blåbærsylte uten sukker. For å ikke glemme min favoritt grønne te











Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...