onsdag 25. januar 2012

Fiskegrateng

Fiskegrateng

4-5 dl renset kokt fisk. Det beste er klippfisk, men kokt torsk går også
4-5 dl glutenfri macaroni (gjerne fullkorn) eller vanlig
ca 3 ss soft
ca 5 ss fint mel
ca 4 dl melk
salt
pepper
3-4 egg

Start med å koke fisken. Når jeg bruker torsk slik som dette, liker jeg best å bruke fileer, dyrere, men akk så mye lettere å rense den for ben.


Kok macaroni etter anvisning. Denne gangen hadde jeg ikke macaroni, så jeg brukte skruer. Men det går helt fint så lenge det er pasta. Den orginale oppskriften er uten pasta i det hele tatt, men fordi det er lettere å få barna til å spise , så er det en god løsning


Bland fisk og macaroni. Og begynn på sausen. Smelt smør i en kasserolle og tilsett mel. Rør godt så det ikke klumper seg.


Spe på med melk, litt og litt, og rør kraftig mellom hver gang. Dette skal bli en tykk hvit saus. Smak til med salt og pepper. Om du bruker torsk må du krydre mye, klippfisken gir masse smak i seg selv. skill egg og eggehviter. spar på hvitene. Tilsett eggeplommene og rør


Bland sausen i fisken og macaronien. Stivpisk eggehvitene, og ha de også oppi. Rør veldig forsiktig så luften ikke går ut av hvitene. Nå er røren ferdig, og du har den i smurte former og drysser strømel over. Når jeg lager GF blir det oldas strømel.




Stek i bakerovn, 200 gr ca 45 min. Legg folie over om den blir vedlig mørk på farge på slutten


Server med kokte poteter, gulrøtter smeltet smør.
Denne porsjonen som viser på bildet er litt større enn oppskriften tilsier. Du regulerer mengde fisk og macaroni slik du liker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...