søndag 7. februar 2016

Glutenfri berlinerboller






Berlinerboller er noe av det beste jeg vet og denne oppskriften er enkel og grei og veldig god.

Du skal lage vanlig gjærdeig:

120 gr meierismør
2,5 dl melk (gjerne laktosefri)
1 ss fiberhusk

4 egg

1,5 pk tørrgjær
80 gr jyttemel
1 ts salt
100 gr sukker
1/2 ts kardemomme
ca 500 gr fin semper (1 pk) og fyll på med mer etterhvert


Smelt smør, ha i melken, varm til ca 39-40 gr. Pga tørrgjæren. Bruker du fersk gjær bør temp. være ca 37 gr.
Ha i 1 ss fiberhusk, pisk godt  og la det stå ca 5 min.

Ha i deretter 1 og 1 egg, pisk mellom hvert.





Ha i alt det tørre og bland godt. Jeg bruker kjøkkenmaskin med den flate vispen (spade ?)

Start med 500 gr mel, ha i litt og litt mer til deigen slipper akkurat (du ender kanskje mellom 600-650 gr ?) 

Den kan være litt klissete, deigen vil sette seg litt under heving.


Legg plast og ev en håndduk over og hev ca 30 min





Bruk gjerne en silikonmatte når du baker ut, da slipper du å bruke så mye mel. Bruk så lite mel som mulig da dette vil sprute når du skal koke bollene.

Kjevle ut i ca 1,5-2 cm tykkelse. Trykk ut passelige rundinger. Her har jeg brukt et konjakkglass, det ble perfekt str, men du lager den størrelsen du vil. Dypp kanten på glasset i mel før du trykker, så blir bollene finere i kanten.




Løft bollene forsiktig over på matpapir eller bakepapir for heving. Legg håndduk over. 
Etterhev i ca 30 min.





Ferdig hevet....






Du må ha minst 2 pk med fett til steking. Jeg bruker flott matfett.





Varm fettet til ca 160 gr.
På min ovn er det passelig å ha den på 6. Den går opp til 9. Så ca middels varme.
Nå er det gull verdt å ha et sukker/mat termometer som tåler høye temperaturer. Er oljen for varm, blir bollene brent utenpå og rå inn i.

Legg bollene i 3 og 3. Har du flere i vil temperaturen falle og du har ikke kontroll på stekingen.
Stek de gylne på en side og snu de.










Snu de ferdigsteke bollene i melis eller sukker med en gang de er stekte. Jeg bruker å riste de litt rundt i et dørslag, da får jeg melisen jevnt over hele bollen.

Legg de så på et tykt lag bakepapir på rist og la de renne av til de blir kalde.









Om du vil kan du sprøyte vaniljekrem eller syltetøy inn i. Jeg får da ikke like mye fyll i som jeg ønsker da men....... den beste måten for å få fyll i bollene er å kjevle litt tynnere deig, legge fyll på midten og klemme sammen to og to rundinger før du steker de.

Du kan også dele de i to etter steking og legge fyll på halvene, eller rett og slett spise vaniljekrem ved siden av, det er nydelig.










2 kommentarer:

  1. Hei :) Dette så ut til å være en bra oppskrift, jeg gleder meg til å teste den ut hjemme. Men jeg lurer på. Hvor lenge steker du dem på hver side?

    SvarSlett
    Svar
    1. 3-4 min kanskje ? Neste gang skal jeg kjevle litt tynnere, legge fyllet mellom to rundinger og så steke. Det var litt vanskelig å fylle de etterpå, men går fint å bare dyppe de i fyll også 😉 Lykke til 😃

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...