lørdag 2. april 2016

Glutenfrie boller



Nydelige glutenfrie boller. Holder seg veldig bra i fryseren, de vil ikke smuldre opp når du tiner de igjen. Tin de bare i romtemperatur eller i microen.
Bruk de som de er med pålegg, som fastelavensboller eller som skuleboller. Dette er en veldig god grunndeig som jeg bruker veldig mye.


1,2 l melk (gjerne laktosefri)
300 gr meierismør
250 gr melis

100 gr gjær
1,2 kg fint glutenfritt mel (jeg har bare erfaring med fin semper)
250 gr jyttemel (blå pakke)
3 ss fiberhusk
1,5 ts kardemomme





Start med å koke opp 1,2 l melk, 300 gr smør og 250 gr melis.

Avkjøl dette til ca 37 gr






Bland 100 gr gjær (jeg bruker som oftest tørrgjær, så 2 pakker med det), 1,2 kg mel, 250 gr jyttemel, 3 ss fiberhusk og 1,5 ts kardemomme.

Ha i væsken og og elt deigen godt. Du kan elte for hånd, men pga av konsistensen anbefaler jeg maskin. Bruk da k spaden (flat) og kjør gjerne maskinen i 8-10 min.
 
PS !!!! ikke ha i mer mel !

Deigen blir ganske klissete, det skal den være.






Bak ut bollene med en gang, uten å forheve. Ta litt nøytral olje, feks raps, på hendene og form passelige boller.

Sett på stekeplate med papir, dekk med plast og håndduk og hev på et lunt sted i ca 1 time.

Varm stekeovnen til 220 gr.





Stek bollene midt i ovnen på 220 gr i ca 7-10 min.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...