tirsdag 19. april 2016

Glutenfri granola





Granola er veldig enkelt å lage, du kan ha i det du liker, det er mer det å vite temperatur og tid som er viktig.
Jeg bruker ikke mål, så det er enkelt å tilføre mer ev det du liker best. Det kan ikke bli feil.
NB ! ikke bruk for mye fibersirup, det blir fort veldig søtt.

Her har jeg.

Hasselnøtter
Mandler
Solsikkekjerner
Linfrø
Gresskarkjerner
Sesamfrø
Havregryn
Kokosmasse

Fibersirup (kjøpes på helsekost)

Mange av disse ingrediensene brukes også i et lavkarbo kosthold, men da bør du kutte ut havregryn og vær litt forsiktig med kokosmassen.

andre ting du kan ha i kan være:

Chiafrø
Rosiner
Gojibær
Tranebær
Hempfrø
Valnøtter
Pistasjnøtter
Pekannøtter
Tørkede frukter
osv


Sett bakerovnen på 150 gr.



Grovhakk nøttene



Ha i resten av ingrediensene, fra venstre ser du gresskar, solsikke, sesam og linfrø




Kokosmasse og havregryn




Rør godt sammen




Du kan bruke sukker, honning, sirup, men for en sunnere variant bruker jeg fibersirup som du kjøper på helsekost. Det finnes to typer, jeg bruker litt av hver. Den mørke gir en god smak og den lyse er mer nøytral




Noen gode spruter av hver, bland godt. Du ser at blandingen blir litt klissete, men den skal ikke vær helt våt




Hell blandingen over bakepapir på en plate. du trenger ikke smøre platen.

Stek midt i ovnen på 150 gr i 30 min. Hvert 10.  min rører du rundt så sirupen blander seg godt med det tørre






Avkjøl granolaen og fyll den i tette glasseller bokser.
Granolaen er myk når du tar den ut av ovnen, men blir hard og sprø når den blir kald. 
Den holder seg veldig lenge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...