søndag 1. juli 2012

Ertemel scones

Sunne, gode lett lysegrønne scones. Mmmm




3 ss ertemel
3 ss havremel
2 ss mandelmel
(dette blir ca 80 gr)

270 gr fint gf mel eler hvetemel

3 ts bakepulver
2 ss rice bran
50 gr hardt meierismør
2 dl kald melk



Ertemel til venstre ( det kjøper jeg HER ), havremel til høyre og mandelmel nederst. Havremel lager jeg selv av glutenfrie havregryn, kjør det i kjøkkenmaskinen med kniven til det er blitt mel. Mandelmel lager jeg på samme måten bare med mandler da...Lag mye når du først lager og oppbevar i bokser.




Jeg liker å bruke DETTE  bakepulveret, men du kan selvsagt bruke vanlig



Bland alt det tørre, ha i biter av kaldt smør og smuldre det godt inn


Tilsett kald melk og bland, da får du en skikkelig grisete deig, men ikke fall for fristelsen til å ha mer mel i, da blir bakverket fort tørt og uspiselig

Del i 4 like store boller, trykk de flate og del de i 4 sammenhengende biter



Pensle med egg og ev frø, de bakerste har fått hele CHIAFRØ


Stek de midt i ovnen på 250 gr i ca 10 min


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...