mandag 13. mai 2013

Kanel og vaniljeboller




0,5 l vann eller melk (jeg bruker helst helmelk når jeg baker)
175 gr soft smør
100 gr melis
1 ss fiberhusk (trengs ikke om du baker glutenholdigt)
25 gr gjær (som regel tørrgjær jeg har i hus, bruker da den røde pakke)
2 egg
450-500 gr fin semper (husk å sikte melet minst 1 gang før du har det i deigen)
200 gr jyttemel
(eller 700-750 gr hvetemel)
1 ts kardemomme



Kok opp melk og smør, avkjøl til ca 37 gr. (Om du bruker fersk gjær, smuldrer du den opp og har den i melken, rør til alt har løst seg opp.)

Bland væske, melis og fiberhusk i en bakebolle eller med kjøkkenmaskinen. La dette stå å svelle 15-20 min. 

Rør nå i egg, mel og kardemomme. (Om du bruker tørrgjær skal den nå i sammen med melet)

Deigen skal være løs, men så fast at du kan dytte bort i den uten å bli klissete. Men ikke fall for fristelsen å ha for mye mel i, da blir bollene tørre. Det er ikke vanlig gjærdeig med hvetemel dette, så
du må på en måte "glemme" hvordan en vanlig gjærdeig ser ut.


La deigen hvile på et lunt sted med plast over ca 1 time.





Sett bakerovnen på 225 gr.

Det er veldig lurt å bruke et bakeunderlag. så slipper du at deigen klisser seg til bordet og du unngår å bruke mer mel

Kjevle deigen til en stor firkant. Du bestemmer selv hvor tykk du vil ha den, til tykkere til større boller får du. Smør på rikelig med vaniljekrem, du kan kjøpe ferdig eller lage selv fra DENNE oppskriften. Strø over sukker og kanel. Du kan også ha rosiner i, eller kansje bare smør, sukker og kanel ?
Rull deigen lett sammen fra langsiden, ikke rull hardt.




Del rullen i boller til 2-3 cm store stykker og sett på bakeplate




Du kan også sette de tett sammen, så blir det nermest som prinsessekake eller brytebrød. Jeg liker denne varianten best.

Etterhev ca 30-40 min. Pensle med egg og gjerne strø perlesukker over.




Stek midt i ovnen på 225 gr ca 10-15 min, avhenger av styrken på ovnen og hvor tett bollene står.

Nydelig gode nystekte, men også super å fryse.










4 kommentarer:

  1. Når man følger en oppskrift så er jævelig fint vis alle ingrediensene er med i fremgangsmåten... Gjær for eks.!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig ufint å kommentere på den måten, det er ikke nødvendig med banneord. Viss du leser oppskriften SKIKKELIG ser du at det står 25 gr gjær med parantes om at du kan gjerne bruke tørrgjær, da det er det jeg bruker. Du må veldig gjerne kommentere på bloggen min, men forhold deg til vanlig folkeskikk ellers blir innleggene dine slettet. Mvh Elisabeth

      Slett
  2. Beklager banneord..litt frustrert her før 4årings bursdagsselskap.. Men gjær står ikke i fremgangsmåten så da er det fort gjort å glemme.. Igjen, beklager sint innlegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklagelsen godtatt :) Beklager jeg også for at ikke gjæren sto i fremgangsmåten, har sikkert tenkt at det er selvfølge, men det er jo selvsagt ikke det for alle, spesielt siden bloggen er som en oppskriftsbok for barna mine, og de må ha alt skikkelig beskrevet. Fort gjort å gjøre feil ja, og gjæren er jo absolutt en viktig ingrediens. Jeg har nå redigert oppskriften. Håper ikke selskapet ditt ble ødelagt. Lykke til :)

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...