onsdag 25. januar 2012

Ostehorn

 Glutenfri ostehorn er en selvkomponert oppskrift som fungerer godt her i huset. Dvs de kan fryses i lengre tid og er gode når vi tar de opp igjen er de gode etter en runde i microen og om muligheten er der, skjerpet i bakerovnen. Fine å ha med til skolemat, frukost og kvelds. De kan også lages som osteboller.




5 dl melk
100 gr soft smør
2 egg
50 gr  tørrgjær, kan også bruke fersk
2 ts himalayasalt (eller vanlig bordsalt)
2 ss honning
ca 15 dl glutenfritt mel (jeg brukte semper) eller hvatemel
1 ts xanthan gum (kan sløyfes) 
norvegia ost til rulling
du kan også raspe litt ost å blande inn i deigen, men jeg synest ikke det er nødvendig

Bland alt det tørre.
Smelt smøret i en kasserolle og ha i melken. Varm til 37 gr (tørrgjær toler litt varmere )
Ha honningen i pannen så den smelter sammen med melken
Ha eggene i væsken og rør litt rundt.
Bland så det våte og tørre i kjøkkenmaskin eller for hånd. Det er viktig å ikke ha for mye mel i, da blir hornene tørre,
Deigen skal være slik at du kan trykke forsiktig bort i med fingertuppene og den ikke klistrer, men samtidig skal den være så løs at den likevel er klissete. Jeg bruker et bakeunderlag i plast. Det skal IKKE brukes mel til utbakingen.


Hev på et lunt sted med plast og håndkle over i ca 30 min.

Sett bakerovnen på 225 gr.





Del opp i passe små "boller" og trill i de i pølser, veldig lett på hånden. Du skal ikke trykke deigen til bordet slik som du feks baker vanlige boller.
Rull de deretter forsiktig i revet ost og legg på på bakepapir formet som en U.





Etterhev under klede i ca 30 min.
Pensle med egg.
Stek midt i ovnen på 225 gr 10-15 min.
Avkjøles på rist.



I dag lagde jeg dobbel oppskrift og det ble 52 horn.
Det går også an å lage osteboller.








2 kommentarer



May-Teresa

16.jan.2012 kl.17:24

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...