mandag 6. februar 2012

Gulrotkake

Denne oppskriften fikk jeg av mamma som igjen fikk den med sin venninne Brit.
Den er opprinnelig med hvetemel, men det er bare å bytte ut med GF.

4 egg
3 dl sukker

Visp eggedosis

3 dl fint GF mel (jeg bruker semper) eller hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl soyaolje
4-6 dl gulrøtter (til flere gulrøtter til mer kompakt blir kaken)
1 boks hakka valnøtter

Denne oppskriften går i en 26 cm rund form. Dekk bunnen med bakepapir og pensle litt olje på papiret.
Når jeg lager den store kaken med kanin, bruker jeg dobbel oppskrift og langpanne.

190 gr 40-60 min (avheng str på kaken og styrke på ovnen) nederst i ovnen.

La kaken avkjøle før du ev skjerer i den.

Ostekrem:

100 gr philadelfia naturell
1 ts vaniljesukker (ev 1/2 ts vaniljepulver)
50 gr mykt smør
125 gr melis
Farger etter type pynt. Jeg bruker Wilton sine farger, kjøpt bla på cacas og jernia

Pisk alt sammen i en mikser, til det blir en glatt og luftig krem. Husk å doble oppskriften til en stor kake.

Her er bildet av min store gulrotkake, med kanin av marsipan (kan gjerne lages i forveien) og knuste oreo kjeks til pynt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...