onsdag 15. februar 2012

Gulrot rundstykker

Fikk så lyst på ferske rundstykker og blandet litt på slump av det jeg hadde i skapet. Slik ble det. Kjempegode med feks cocosolje og brunost.

Jeg brukte ikke mål (skal gjøre det neste gang), så dette blir på ca:

1-2 dl bokhvete
2-3 dl mandler
ca 1 dl knuste linfrø
ca 1 dl hele linfrø
ca 1,5 dl sesamfrø
ca 10 paranøtter (skal ha oppi mer neste gang, men nå var det tomt)
1 toppet ts bakepulver
1 stor gulrot
2 egg
2-3 ss bløtlagde chiafrø
3,5 dl vann
1,5 ss fiberhusk
glutenfritt grovt mel til passe tjukkelse på røra





Begynn med å sette bakerovnen på ca 180 gr.
Bland fiberhusken i vannet så det får tjukne.
Fortsett med å kjøre alt det tørre i en kjøkkenmaskin. Bestem selv hvor fint eller grovt det skal være.

Slik ble min melblanding.



Tilsett vann, egg, chia og rør godt





Rasp en gulrot og ha i



Røren skal være ganske klissete. Bruk en skje til å fordele røren. Jeg kom på den glupe ide å lage bollene i muffinsformer, MEN det viste seg å ikke være så glupt likevel, da bollene hang fast i formene etter steking. Tror jeg må investere i silikonformer.....


Pensle med egg, og strø med sesamfrø



Jeg har ikke varmluftovn, så disse ble stekt midt i ovnen på 180 gr i ca 40 min.

2 kommentarer:

  1. NAM! Så og hørtes veldig godt ut :-)

    SvarSlett
  2. De var veldig gode og saftige. Morsomt å bare putte ting man har for hånden i en bolle, og så blir det så bra :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...