søndag 25. mars 2012

Glutenfri focaccia

Et herlig focaccia brød som kan brukes til supper, gryter og feks BLT ( min versjon kommer i et senere innlegg)





50 blå gjær (jeg bruker tørrgjær)
6 dl lettmelk
1 1/2 ts salt (himalayasalt)
1/2 dl olivenolje
3 ts tørket rosmarin
ca 900 gr fin semper

Om du ikke skal lage glutenfritt, erstatter du semper med 4 dl durumhvetemel og 9-10 dl hvetemel.

Varm melken til 37-38 gr
Bland alle ingrediensene i en bolle og elt for hånd, eller bruk kjekkenmaskin, det synest jeg er det beste.
Om deigen blir veldig løs, har du litt mer mel i, MEN deigen skal være ganske klissete. Med for mye mel i glutenfri bakst blir resultatet ofte tørt.



Legg en plastpose over og en kjøkkenhåndduk på toppen. Hev i ca 40 min.




Legg bakepapir på en langpanne og smør papiret med olivenolje.


Når deigen er ferdig hevet, elter du den lett sammen i bollen og heller den over i langpannen. Bruk mye olivenolje på fingrene så slipper du at det klistrer så mye. Legg plast og håndkle over igjen og etterhev i ca 30 min. Sett stekeovnen på 200 gr.




Når deigen er ferdig hevet, dytter du fingertuppene i den så det blir groper. Du kan krydre etter smak og behag. Her er det brukt svarte oliven, tørket rosmarin (fersk rosmarin er nydelig godt) maldonsalt og avsluttet med å dryppe olivenolje over hele brødet.



Stek brødet midt i ovnen ca 15- 18 min, 200 gr






4 kommentarer:

  1. Mannen min synest den smakte samme som "vanlig" focaccia, og han er kresen :) Brødet er kjempegodt :)

    SvarSlett
  2. ÅÅåå så gode, denne oppskriften på jeg "stjele"! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig :-) ja, du må bare stjele i vei :-) hyggelig om du også linker til siden min

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...