lørdag 31. mars 2012

Marsmellows

Deilig hjemmelagede marsmellows etter oppskrift og inspirasjon av Lovely Liller. Jeg visste ikke engang at det gjekk an å lage marsmellows.
Sjekk bloggen og oppskriften hennes HER veldig fine bilder og forklaring.




For å bare prøve oppskriften delte jeg Lillers oppskrift på 3, og det ble mer enn nok marshmellows likevel.
Jeg hadde heller ikke de samme ingrediensene som hun, så min oppskrift ble slik:

3 ss gelatinpulver
1,5 dl vann
3 dl agave, maissirup eller lønnesirup som jeg brukte
4,5 dl sukker  (xylosweet, sukrin el erythritol)
1 klype salt
4-5 dråper stevia vanilje eller smak deg frem til riktig smak. Kan også bruke andre smaker
2 ts vaniljesukker
1,6 dl vann




Start med å blande gelatinpulver med 1,5 dl kaldt vann i en bolle. Det enkleste er å bruke en kjøkkenmasin. La dette stå å godgjøre seg ca 30 min.



Varm lønnesirup (eller annen søtning) salt, sukker og 1,6 dl vann i en panne. Kok opp.





Her er gelatinen etter ca 30 min. nå skal du sette bollen i mikseren og helle den varme blandingen fra pannen forsiktig over i gelatinen mens mikseren går.



Slik ser det ut da....


Pisk blandingen i ca 20 min på høy hastighet. Blandingen forandrer form, farge og lukt.



Ha i vaniljeekstrakt eller stevia vanilje og vaniljesukker og pisk litt til. Smak til, ha i mer om du vil ha mer smak.



Legg en plastpose i bunnen av en form (til denne oppskriften fikk jeg 3 slike former med marsmellow) Dryss melis i bunnen, og fordel blandingen fint over, eller gjør som Liller og fordel røren i små former.


Dryss melis over, og la formen stå 5-6 timer i romtemp, eller 1-2 timer i kjøleskap. Når den er ferdig er det lett å lette posen ut av formen og skjere opp i biter.


 Ha melis i en bolle og rull bitene i den. Synest det ble enklest å bruke fingrene, litt rot, men alt er vaskbart.



Legg bitene i et dørslag og rist veldig forsiktig av overflødig melis.



Da er det bare å koose seg....




2 kommentarer:

  1. Dette vil jeg prøve også. Hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da jeg først hørte om dette hos Liller, trodde jeg det skulle være litt vanskelig og mye styr, men det var det ikke :)

      Slett

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...