torsdag 19. april 2012

Mandelgodis

Skold mandler. la de tørke minst 1 dag, gjerne mere, og de du ikke har spist opp innen den tid kan du lage mandelgodis av. (skoldede mandler får ikke fred her i huset..)

Kvern mandlene i en kvern eller kjøkkenmaskin. Til finere mandlene blir malt til mer marsipankonsistens får du. Disse på bildet er faktisk ganske grove. Jeg bruker ikke mål når jeg lager disse (alt etter hvor mye mandler jeg har) så prøv deg frem med søtning og smak.

Bland de kvernede mandlene med agave nektar, vaniljepulver, mandeldråper (Nb! sterke saker, lite som skal til) og eggehvite. Jeg har en eggehvite i et glass, pisker den litt med en gaffel, da er det lettere å dosere. Ha i bare litt og litt til du får konsistensen du ønsker. Husk å SMAKE underveis :) Om du har sukrinmelis eller melis i blir massen også mer marsipan, om du ønsker det.


Kna ingrediensene godt sammen, og trill de i feks små boller. Klar til spising.



Spises som de er, eller du kan dyppe de i sjokolade. Jeg bruker rå sjokolade til dette. Oppskriften på det finner du HER bare kutt ut å ha nøtter i.

Oppbevares i kjøleskap. Nam nam...






2 kommentarer:

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...