onsdag 22. februar 2012

Glutenfri Mandelscones



Å hjelpe meg......disse var go.........farlig go...........

Jeg ville bruke opp mandelmassen som ble etter mandelmelken og fant ut jeg skulle prøve å lage scones av den. Mandelmassen var fersk og fuktig, derfor måtte jeg fylle på med mel i forhold til oppskriften, men det må du bare prøve deg frem til.

350 gr mel (her brukte jeg mandelmassen, et par never med glutenfri havregryn, 2-3 ss knust bokhvete, 3-4 ss knust linfrø og glutenfritt grovt mel)
1/2 ts himalayasalt
3 ts bakepulver
50 gr meierismør
2,5 dl kald melk (kunne helt sikkert bruke mandelmelken, men den måtte jeg spare)
egg til pensling
chiafrø til dryss

Start med å måle opp melmengde, du regulerer grovheten i sconsene ved å ha mer eller mindre av det du vil ha.

Skjer opp smør i terninger og smuldre inn i melet.



Ha i melken og elt deigen. Nå ser du hvor mye mer mel du må ha i. Det har med fuktigheten i mandelmassen å gjøre. MEN deigen skal være veldig klissete.....






Ofte når en baker glutenfritt er det lurt å bruke litt olje på hendene når du skal håndtere deigen, da de gjerne er ganske klissete,  en fastere deig med mer mel vil bli tyngre og tørrere som resultat.



Del deigen i 4 og rull delene i 4 ca like store boller, så godt det går an med klister deig...


Trykk de litt flate 1-2 cm tykke, del de i 4. Pensle med egg og dryss chiafrø over for pynt og næring.


Stek de midt i ovnen, 225 gr i 12-15 min


Så er det bare å servere. Her med mitt favorittpålegg for tiden, cottage cheese og blåbærsylte. Og selvsagt fersk hjemmelaget mandelmelk.


HER finner du oppskrift på hjemmelaget mandelmelk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...