lørdag 18. februar 2012

Sarah Bernhardt med rå kakao

Bunn:
250 gr mandler
3 dl sukrinmelis
2 eggehviter

Sjokoladefyll:
150 gr romtemperert smør uten salt
1,5 dl sukrinmelis
3 ts rått kakaopulver
2 ss kaldt vann
2 eggeplommer
Halv ts vaniljepulver

Sjokoladetrekk:
cocosolje
rått kakaopulver
FOS
Carob
Agavenektar
Vaniljepulver
Klype himalayasalt
Rismelkpulver

Les om sukrin, agave og FOS  HER
Start med å male mandlene fint, jeg vil ha litt grovere masse, så jeg maler de ikke til mel. Jeg bruker kjøkkenmaskinen, så stopper jeg når jeg synest det er passe.

Tilsett sukrinmelis og eggehviter, og kjør til det blir en klissete masse. Jeg setter deigen i kjøleskapet i 10 min, så blir den lettere å arbeide med.




Bruk en ts til å sette topper på en plate med bakepapir. Jeg bruker litt kokosolje på fingrene og former toppene til små runde kaker.


Stek kaken på 200 gr i ca 10 min. Jeg setter ofte de avkjølte kakene i fryseren, dersom jeg ikke har tid å lage de ferdige.

For å lage fyllet gjør du slik: Pisk smør og sukrinmelis til en luftig krem.

Tilsett kakaopulver, vaniljepulver, vann og pisk det litt til. En gang skal jeg prøve å ha stevia vanilje eller english toffee for enda mer smak.







I min ungdom var jeg assistent på et bakeri. Der lærte jeg bla å fylle en pose uten å grise he he


Bruk en sprøytetipp til å lage fine kruseduller oppå kakebunnene. Sett de i fryseren i ca 10 min, så rekker du å lage sjokolade imellomtiden. Det er viktig at fyllet er skikkelig stivt eller så vil bare fyllet og sjokoladen blande seg.





Her er det som ble sjokoladen i dag


Start med å smelte kokosolje over vannbad, pass på så det ikke overstiger 40 gr.



Når oljen er smeltet, tar du pannen av platen, tilsetter øvrige ingredienser og rør godt. Mengden av kakao, vanilje, agave osv må du smake deg til for å få sjokoladen så søt som DU vil.



Dypp de frosne kakene i sjokoladen og sett de umiddelbart til kjøling igjen.







Kakene holder seg lenge i fryseren, tiner fort, så er det bare å koose seg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...