søndag 19. februar 2012

Søte boller

Søte boller bakt som brytebrød, kan lages glutenfri og med hvetemel. Her er de pyntet til fastelaven.

50 gr meierismør
7 dl melk
1 beger vaniljekesam ( hadde ikke et, så jeg brukte creme fraishe og det funka kjempebra)
2 egg
100 gr gjær (rød pakke)
2 dl sukrin
1,5 ts kardemomme
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts himalayasalt
ca 1 kg mel (jeg brukte semper)

Start med å smelte smør.
Ha i melken, eggene, sukrin, krydder og kesam i og varm til fingervarmt.
Elt inn melet. Deigen skal være veldig løs, litt klissete, men ska ikke henge fast i fingrene når du dytter forsiktig bort i.



Legg plast over, så et klede og hev deigen ca 30 min.

Ikke elt deigen mer, men del opp deigen og dytt den sammen til boller. Kan bruke litt olivenolje på fingrene så blir det litt lettere. Deigen SKAL være klissete. Sett bollene rett på plate med bakepapir, ganske tett. Meningen er at de skal "vokse" sammen under heving og i ovn.






Legg plast og klede på igjen og etterhev ca 60 min.

.




Pensle med egg.

Stek bollene på nederste rille på 200 gr i ca 30 min



La bollene bli kalde og bryt de forsiktig fra hverandre. Blir veldig luftige og fine på denne måten, og så blir alle stekt på en gang, fint for de som ikke har varmluftovn.

Disse ble pyntet til fastelaven, med krem med vaniljepulver og en dråpe mandelessens i for ekstra smak. Et dryss med melis tilslutt og fastelaven er fullkommen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...